המסע החדש של מורקמי

book_1שלוש שנים אחרי פרסומו של הספר השלישי והאחרון בסדרת 1Q84, יוצא היום לאור ביפן ספרו החדש של מורקמי. תוכנו של הספר החדש נשמר בסוד ורק לפני כחודש הותר הפרסום של שמו 色彩を持たない多崎つくると、彼の巡礼の年 (צוּקוּרוּ טָזאקי חסר הצבע ושנות מסע הצליינות שלו). יחסי הציבור ומעמדו של מורקמי עשו את שלהם והזמנות מוקדמות של ספרו הרקיעו שחקים. למשל, אמאזון יפן הודיע שהוזמנו מהם מעל 10,000 עותקים ב-11 הימים הראשונים של המכירה המוקדמת. הוצאה לאור בונגיי שונג'ו (Bungei Shunju), המוציאה את הספר, שתכננה בתחילה להדפיס 300,000 עותקים, הגדילה את המכסה ל-500,000 עותקים, כשמספר ההזמנות המוקדמות שבר את שיא ההזמנות למהדורה ראשונה של ספר כלשהו שהוציאה החברה אי פעם.

לקראת שתיים עשרה בלילה לפי שעון יפן התקבצו המוני מעריציו של מורקמי ליד חנות ספרים דאיקאניאמה טסוטאיה (Daikanyama Tsutaya) ברובע שיבויה בטוקיו, שהיה הראשון להתחיל במכירת הספר במסגרת מבצע ספירה לאחור "להיות הראשונים בעולם לקרוא". חבילות של ספרים הגיעו מוקדם בבוקר ב-11 באפריל, והיו תחת אבטחה כבדה, מחשש שמשהו מתוכן הספר יודלף לפני תחילת המכירות.

haruki_murakami_customers

מוכרת ומעריץ מורקמי מאושר בחנות "דאיקאניאמה טסוטאיה" (התמונה מכאן)

במקביל הכריזה חנות הספרים הגדולה סאנסיידו (Sanseido) ששלט עם שמה של החנות, בסניף המרכזי ברובע צ'יודה (Chioda) בטוקיו, יוחלף ל"היכל מרוקמי" (מורקמי-דוֹ) באופן זמני. הסניף הכין 1500 עותקים של הספר והמכירות שלו יחלו ב-7 בבוקר, שלוש שעות לפני תחילת שעות הפעילות הרגילות. על הקדמה בשעות הפעילות הכריזו גם חנויות ספרים נוספות.

תחנת שידורי הטלוויזיה TBS שידרה את תחילת המכירות ב"דאיקאניאמה" בשידור ישיר ואחד העיתונים המרכזיים של יפן, "אסאהי", דיווח בחשבון הטוויטר שלו ישירות מהאירוע. הם דיווחו כי לקוחה שהחלה לקרוא את הספר כבר ליד הקופות אמרה שאף על פי שהיא גרה קרוב, היא לא רוצה לחכות דקה נוספת כדי לקרוא את הספר.

    מחליפים את השלט ב"סאנסיידו" (התמונה מכאן)

מחליפים את השלט ב"סאנסיידו" (התמונה מכאן)

תוכן הספר כבר איננו סוד והיום בבוקר העיתון "אסאהי" פרסם פרטים ראשונים. הספר מתחיל כך:  "מיוני בשנתו השנייה באוניברסיטה ועד ינואר של השנה שלאחר מכן, צוקורו טזאקי חי כשרוב מחשבותיו הן על המוות".

בתקופת התיכון לצוקורו היו ארבעה חברים טובים, כשבשמות המשפחה של כולם הייתה סימנית המציינת "אדום", "כחול", "לבן" ו"שחור". שמות משפחה יפניים רבים כוללים סימנית של צבע, כמו למשל שם משפחתה של הגיבורה בספרו הקודם של מורקמי אאוממה (Aomame), שפירושו המילולי "שעועית כחולה". צוקורו, שבשם משפחתו אין סימנית של צבע, חש במידה מסוימת ריחוק ואי נחת. צוקורו הוא היחיד מהחבורה שעוזב את עיירת מולדתם ונוסע ללמוד באוניברסיטה בטוקיו. כשלפתע הוא מקבל הודעה על כך שמסיבה שאיננה ברורה לו ארבעת חבריו מבקשים לנתק עמו כל קשר, הוא נתקף תחושת אובדן וכמיהה חזקה למוות.

בגיל 36 צוקורו הוא מהנדס בחברת הרכבות ואחראי לתכנון של בניין תחנת רכבת. בן למשפחה אמידה הוא נראה כרווק מהודר. אך עם כל זאת, דחייתם הבלתי מוסברת של חבריו הותירה פצע בלבו. כשהוא מקבל עצה מידידה האומרת לו ש"עליו להתעמת עם העבר פנים מול פנים" הוא יוצא למסע צליינות (מסעות הצליינות ביפן בדרך כלל כוללים מסע במסלולים קבועים בין מקדשים שונים) כדי לגלות את הסיבה לניתוק הקשר לפני 16 שנים.

צוקורו, שהעביר את חייו בתחושה שהוא אדם "ריק, נעדר צבע ואישיות" ונמנע מלהישיר מבט אל חוסר הישע שלו, חי "כאילו הוא גולה מחייו שלו עצמו". כדי לדעת האם המסע אליו יוצא צוקורו מביא אותו לגילוי "הסיבה" לניתוק הקשר מצד חבריו והאם הוא מצליח להשתחרר מבדידותו ומתחושת חוסר הערך שלו, עלינו להצטרף לאלפי הקוראים שכבר מחזיקים בידם את הספר. המבקר של "אסאהי" אומר שהספר החדש דומה יותר לספריו המוקדמים של מורקמי השייכים ל"טרילוגיה של העכבר" (שרק אחד מהם, מרדף הכבשה, תורגם לעברית) מאשר לספריו המאוחרים יותר.

11 תגובות ל-“המסע החדש של מורקמי

  1. פינגבק: ספרות ברשת: יום השואה; מלגות של הספריה הלאומית לסופרים צעירים; פסטיבל המשוררים במטולה; כתב עת חדש בעברית; מיתוסים ועמיתות על עריכת ספרים; דני

  2. תודה על הרשומה!
    זו הזדמנות בשבילי לומר שאני מאוד אוהבת את הבלוג שלך והוא אחד מהקישורים הקבועים אצלי בבלוג.
    ההתנפלות הזו על ספר חדש מעוררת בי אי-נוחות.
    לא כל כך מהסוג המצקצק של "איפה הספרות של פעם", הרי ספרי הארי פוטר היו מצויינים גם כשהיה סביבם הו-הא תקשורתי גדול. יותר ההרגשה שברגע שכסופר אתה יודע שכל ספר חדש שלך זוכה לכזה פסטיבל, זה באופן בלתי נמנע משפיע על תהליך היצירה.

    • תודה רבה נעמה, איזה כיף לשמוע!
      אני מסכימה איתך לחלוטין לגבי האי-נחת. זאת הרגשתי בדיוק. בדרך כלל כשיש מהומה רבה, אני מרגישה שהיא על לא כלום. ככל שיש יותר רעש סביב משהו, פחות בא לי להצטרף לחגיגה. אני אהבתי מאוד מספר ספרים של מורקמי ואני מעריכה את כישרונו, אך החגיגה סביבו בעולם וביפן (נדמה לי שמעמדו ביפן התעצם בעקבות ההצלחה שלו במערב, מתוך אפקט של "מיליון מערביים לא טועים") לדעתי מוגזמת, במיוחד בהשוואה לחשיפה המועטה לה זוכים סופרים מוכשרים אחרים.

  3. תודה רבה, נהניתי מאוד מהרשימה.

  4. מדהימה כל התכונה הרבה סביב יציאת הספר. אם הוא שייך לאותה טרילוגיה זה מבורך, אהבתי את מורקמי יותר לפני 1Q84 . תודה על הפוסט והכל.

  5. ריקי, תודה רבה.

    eshelbo, אין ספק שאנחנו עדים כאן ל"תופעת מורקמי", שלפעמים מאפילה על יצירותיו של הסופר. הספר לא שייך לאותה טרילוגיה, אבל לפי המבקר באסהי יש לו רוח דומה. קוראים ראשונים העידו כי מדובר בספר שונה מ-1Q84 ואחת מהקוראות שצוטטה אמרה, שהיא מרגישה שברקע אפשר להרגיש את אסון הצונאמי של מרץ 2011.

  6. לפי העלילה – נשמע טוב. אהבתי את הסיפור עם הצבעים.
    מצד שני, בכמה מספריו האחרונים הרגשתי שמוראקאמי לא יודע איך לגמור אותם.

    • הרעיון של צבעים באמת מאוד יפה, נשאר רק לראות אם המסע של הגיבור יהיה משמעותי. גם לי הייתה לא פעם הרגשה שכתיבת סיום לספר זה לא הצד החזק של מורקמי. יש לו הרבה רעיונות טובים ובספרים הראשונים הוא מצליח להעביר רגש מיידי ותקשורת בין בני אדם (גם כשהיא קלוקלת), אבל לעיתים יש תחושה שהוא מתחיל לכתוב סיפור מתוך רעיון שיש לו, אבל אז לא ברור לו מה לעשות עם זה בסוף. במיוחד, לדעתי, זה הורגש ב-1Q84. יש האומרים שזה משקף את החיים, היעדר סיום ברור, היעדר הסברים ברורים, אבל בספר האחרון היו יותר מדי קצוות פתוחים מצד אחד וסוף הולידוודי מהצד האחר. מבחינה זו, למשל, "ארץ פלאות קשוחה" הוא ספר מעולה שנוגע כמעט בכל הנושאים בהם נוגע 1Q84 (למעט אלימות נגד נשים, ועדיף שכך, ב-1Q84 הנושא מטופל באופן מזעזע), אבל הרבה יותר מגובש וחזק.

  7. את ארץ פלאות קשוחה עדיין לא קראתי. הכי אהוב עלי הוא דרומית לגבול מערבית לשמש. כולל את כל המוטיבים של מוראקאמי, אבל מאוד מאוד מינורי.
    http://www.tapuz.co.il/blog/net/viewentry.aspx?EntryId=919108

  8. פינגבק: ציפורת | פְריק – מגזין אלטרנטיבי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s