מנהגי שנה חדשה ביפן – חלק ב'

בפעם הקודמת נעזרנו ביומנה של סיי שונגון כדי לדבר על כמה ממנהגי ראש השנה ביפן, והיום חייבים לאזן ולדבר גם על היצירה של מורסקי שיקיבו (973-1025?)[1]:

toyokuni

אוטגאווה טויוקוני (1769-1825), חגיגת שנה חדשה באחוזה גדולה (סביבות 1791).

ראשי שנה רבים חוגג גנג'י לאורך יותר מחמישים שנות חייו, אבל אנחנו נסתכל רק על פרק 23 "השיר הראשון" (hatsune), כשגנג'י בן ה-36, בעל תפקיד רם מעלה, לראשונה חוגג את ראש השנה באחוזתו החדשה, אליה עבר רק בקיץ הקודם. האחוזה מחולקת לארבעה אגפים, כשכל אגף מוקדש לאחת מהנשים החשובות בחייו של גנג'י. הגנים בכל אחד מהאגפים מותאמים מבחינת הצמחייה לעונות השנה הנבחרות. בבוקר של השנה החדשה השמיים בהירים, השמש זורחת והעצים מלאים בניצנים רכים. גנג'י מציץ אל אגף האביב, בו מתגוררת האישה החשובה ביותר עבורו – מורסקי. גן האביב יפה במיוחד בעונה זו של השנה, כל האגף אפוף אווירה חגיגית, והנשים העסוקות בקידום פניה של השנה החדשה נראות אלגנטיות במיוחד בבגדי החג שלהן. "עוגות מראה" מקשטות את המקום, הנשים מברכות אחת את השנייה ומבצעות טקסים שנועדו להבטיח אריכות ימים.

genji

גנג'י מציץ מעבר לגדר על הנשים, איור של ימאמוטו הרומסה (ראו קרדיט באתר של אנסק"ו המוקדש למעשה גנג'י)

אך מהו הטקס שנועד להבטיח אריכות ימים ומה הן אותן "עוגות מראה"?

ביפנית טקס להבטחת אריכות ימים מכונה "חגיגת חיזוק השיניים" (歯固めの祝い hagatame no iwai), והוא כולל אכילת מאכלים מוצקים כמו עוגות אורז קשות. החלק הימני של הסימנית "גיל" 齢 היא הסימנית "שיניים" 歯 וניתן גם לכתוב את המילה גיל כך: 年歯  (שנות שיניים). הדבר משקף את התפיסה לפיה שיניים חזקות נחשבו כהבטחה לאריכות שנים. בחצר הקיסרית טקס מיוחד של "חיזוק שיניים" התקיים ביום השני של השנה החדשה, במסגרתה הוגשו לקיסר מאכלים מיוחדים, שכללו עוגות אורז, צנון, מלון, דגים ובשרים מיוחדים. בנוסף ל"חגיגת חיזוק השיניים", האוכל שהוגש לאורך שלושת הימים הראשונים של החג, היה אוכל מיוחד שהיה אמור להביא ברכה בשנה החדשה. בימים אלה, כך האמינו, הגיע קאמי (אלוהות) של שנה חדשה (年神 Toshigami) המביא ברכה ושפע חקלאי לארץ, ומתוך כבוד לאל זה, במהלך שהותו לא הבעירו אש בתנורי המטבח ולא עסקו בהכנת אוכל. האוכל הוכן מראש והיה אמור להספיק לשלושה ימים של חגיגות. היום, סוג זה של אוכל מכונה "אוכל העונה" (お節料理 osechi ryōri) ואוכלים אותו בארוחה מיוחדת ביום הראשון של השנה. ניתן להכין ארוחה כזאת בבית, אבל כל בית כלבו וכל סופרמרקט מציע היום ארוחות חג כאלה במגוון מחירים.

IMG_1412

ארוחת ראש השנה

אם תקלידו osechi ryori בגוגל, תגלו מאות תמונות מרהיבות של קופסאות מיוחדות עם ארוחות החג, המכונות 重箱 jūbako, אך כאן אני משתמשת בתמונה שצילמתי ב-2007, של ארוחת חג שאכלתי באוניברסיטה בה למדתי ביפן. הקופסא שאתם רואים למעלה מכילה חלק מהמאכלים הסמליים של החג, וייתכנו וריאציות שונות בקופסאות שונות. אז מה שאנחנו רואים כאן בתמונה (או לפחות מה שאני יודעת לזהות):

kouhakukamabokoמאכל זה נקרא 紅白蒲箱 kōhaku kamabako והוא עשוי מדגים מעובדים. הצבעים ורוד (מתייחסים אליו כאדום) ולבן אמורים לסמל את זריחת השמש. בנוסף, הוורוד הוא צבע של שמחה ואושר והלבן הוא צבע של טהר – דברים מעולים לשנה חדשה.

kurikinton栗きんとん Kurikinton - פירה בטטה וערמונים. הצבע הזהוב מסמל עושר, אותו אנו מאחלים לעצמנו בשנה החדשה (זה האוכל הצהוב בתחתית הקופסא).

konnbumaki昆布巻き Kobumaki – דג סלמון (יכול להיות דג אחר או ירקות) עטוף באצת קוֹמבוּ. ל-kobu יש צליל המזכיר את המילה היפנית לשמחה yorokobu, ולכן זה נחשב למאכל שאמור להביא שמחה בשנה החדשה. יש מקרים רבים בהם הצליל של המילה מקשר אותה למזל טוב או רע, כמו שלמשל אוח (fukurō) נחשב לציפור המביאה מזל (fuku) בשל צלילה הדומה, וגם משום שניתן להתאים לה סימניות המסמלות דברים חיוביים, כמו 不苦労 (היעדר קשיים ובעיות) או 福来郎 (מזל מגיע). אבל נחזור לאוכל.

kuromame黒豆 Kuromame – פולי סויה שחורים, מבושלים בסוכר ורוטב סויה. אלה מסמלים בריאות ואריכות ימים פרודוקטיבית. משמעות של הביטוי mame ni kurasu היא "לחיות שנים רבות בבריאות טובה" והמשמעות של הביטוי mame ni hataraku היא "לעבוד בחריצות".

ebiשרימפס – לשרימפס יש שפם והם נראים כפופים, מה שמסמל חיים עד גיל מאוחר מאוד.

.

錦玉子 Nishishiknishikitamagoi tamago- ביצה, אותה מכינים באופן מיוחד. הצהוב מסמל זהב והלבן מסמל כסף, וכל המאכל מסמל, כמובן, עושר (זה המאכל בפינה הימנית העליונה בקופסא).

sato imo里芋 Sato imo – שורש של צמח ממשפחת הלופיים, המכונה באנגלית Taro (אם מישהו יודע איך אומרים בעברית, ספרו לי). מאכל זה מסמל פוריות, משום קצב ההתרבות המרשים של הצמח.

בנוסף למאכלים אלה, אוכלים מרק מיוחד עם מוֹצ'י (עוגיות אורז דביקות) שנקרא 雑煮 zōni. בנוסף למוצ'י, המרק מכיל ירקות שונים ומכינים אותו על כיריים מיוחדות, המוצבות במרכז שולחן האוכל. כשהירקות מוכנים, כל אחד לוקח לעצמו מרק טרי-טרי לקערה הפרטית שלו.

IMG_1413

מרק זוני

ועכשיו אני חושבת שהגיע הזמן לחזור לגנג'י ולדבר על "עוגות המראה" (鏡餅 Kagami mochi או כמו שקראו להן בתקופתו של גנג'י 餅鏡 Mochii kagami). "עוגות מראה" הן עוגות מוצ'י מיוחדות, שאינן מיועדות לאכילה מיד, אלא הן מהוות מנחה לקאמי של השנה החדשה. שתי עוגות אליפטיות מונחות אחת על השנייה ומלמעלה מונח פרי הדר מיוחד ולפעמים קישוטים נוספים. הדבר נראה בערך כך (חיפשתי באינטרנט משהו הכי פשוט, לכן ייתכנו קישוטים סמליים שונים, שלא מופיעים כאן בתמונה):

kagamimochi_2

פרי ההדר המונח למעלה מכונה דאידאי (橙). ביפנית "דאי" 代 זה "דוֹר" והצירוף "דאי דאי" (הנכתב 代々) משמעו "דור אחרי דור", וכך הפרי, הודות לצליל של שמו, מסמל המשכיות וברכה למשפחה. מראות עתיקות ביפן היו עשויות ברונזה וצורתן עיגול קמור, ולכן העוגות אמורות להזכיר בצורתן מראה, שידועה כאובייקט קדוש, בתוכו יכולים לשכון קאמי. קישוטים נוספים, ההופכים את "עוגות המראה" לאובייקט ראוי להתיישבותו של קאמי השנה החדשה ולאובייקט מביא ברכה, הם: פיסות נייר בצורת זיגזג המכונות שידֶה (紙垂) והמשמשות בדרך כלל במקדשי שינטו לסימון מקום קדוש, נייר מיוחד המכונה שיהוֹבֶני (四方紅), המונח מתחת לעוגה, שאמור להגן על הבית מפני שריפות, ועלים של שָׁרָךְ מסוים המכונה אוּרָהג'ירוֹ, לו יש משמעות גם של המשכיות ואריכות ימים, בהיותו צמח ירוק עד, וגם של שלום בית, בשל הצמיחה הסימטרית של עלי הצמח (אגב, גם במערב לשרך יש קשר לזוגיות). השם אוּרָהג'ירוֹ (裏白)  מתייחס לצבע העלים, שהחלק העליון שלהם ירוק, אך הצד התחתון שלהם לבן, ולפיכך הצמח מסמל גם כנות ויושר.

kagamimochi_3

במהלך עשרה ימים העוגה צוברת את האנרגיה של אל השנה החדשה וגם מתקשה ואפילו נסדקת. ביום ה-11 מתקיים טקס המכונה "פתיחת המראה" (鏡開き kagami biraki) שבמסגרתו שוברים בידיים או באמצעות פטיש את העוגות ואוכלים את החלקים, שכמובן טעונים באנרגיה של האל. לא משתמשים בסכין לצורך שבירת העוגה וגם לא מכנים את הפעולה שבירה אלא "פתיחה", כדי להימנע מקונוטציות שליליות. 11 בינואר הוא היום המקובל היום, אך בהתאם לאזור זה יכול להיות יום אחר באמצע ינואר. למעשה, עד 1651 היום המקובל היה 20 בחודש הראשון (לפי הלוח הישן), אך משום שבאותה שנה בתאריך זה נפטר השוגון דאז טוקוגאווה איאמיצו (Tokugawa Iemitsu, שלט 1623-1651), הוחלט להעביר את המועד ל-11, שזה היה גם היום בו הסוחרים היו פותחים את מחסניהם לעסקים אחרי החג.

kunisada mochi

אוּטגאווה טוֹיוֹקוּני ה-3 (1786-1865), "הכנת מוצ'י בחודש ה-12". את עוגות המוצ'י אוכלים לאורך כל השנה, אך התקופה שלפני ראש השנה עמוסה במיוחד עבור מכינות המוצ'י. על התהליך המורכב של הכנת מוצ'י אפשר לקרוא בעברית כאן.

אם חשבתם שאכילה של עוגות קשות ועבשות עלולה להיות לא כל כך ערבה לחך, אתם לא לבד. גם יפנים מודרניים לא מתלהבים מהרעיון, ולכן היום מוכרים עוגות מראה בעטיפה אטומה, כך שכשפותחים אותה, העוגיות עדיין טריות ורכות.

עוגיות מראה ארוזות ומוכנות

עוגיות מראה ארוזות ומוכנות

TS3X0632

ואפשר אפילו כך

ובינתיים אני אשאיר אתכם עם שני שירים, אחד מעת מאצואו באשו (1664-1726), המשורר המפורסם, והשני של שיבא סוֹנוֹמֶה (1664-1726), משוררת הייקו בת תקופתו ותלמידתו של באשו ואישה מיוחדת במינה, שלא רק כתבה שירה אלא  גם הייתה שופט בתחרויות הייקו, ועבדה כרופאת עיניים, לאחר שירשה את העסק מבעלה.

有明も三十日に近し餅の音
ariake mo misoka ni chikashi mochi no oto
שחר היום האחרון בשנה עומד לעלות, קול המוצ'י.

長生にあり姥が居り餅
nagaiki ni toku ari uba ga suwari mochi
אישה מבוגרת, מבורכת בשנים, עוגת מוצ'י.

החלק השלישי והאחרון של מנהגי השנה החדשה נמצא כאן.

הערה

[1] כמו במקרה של נשים אחרות בתקופת היאן, איננו יודעים את שמה האמיתי, אלא רק את הכינוי שבו הייתה המוכרת. "מורסקי"- הוא שמה של גיבורת הרומן שלה, ו"שיקיבו" מציין את מעמדו המקצועי של אביה ששירת במשרד הטקסים (שיקיבו-שו). במקרה של סיי שונגון, סיי (清) זו קריאה אחרת של שם משפחתו של אביה המאמץ קיוֹבארה (清)  ושונגון (少納言) הוא שם של התפקיד שלו במערכת השלטונית.

4 תגובות ל-“מנהגי שנה חדשה ביפן – חלק ב'

  1. פינגבק: מנהגי שנה חדשה ביפן – חלק א' | יפן מונוגטארי

  2. באתר צמח השדה יש התייחסות ל-TARO ראי לינקף http://bit.ly/10fWcfG

  3. פינגבק: מנהגי שנה חדשה ביפן – חלק ג' ואחרון | יפן מונוגטארי

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s